Camelot!

Ja, då var man på hemmaplan igen efter en grym resa till Finnåker. Det här kommer förmodligen bli det längsta inlägget någonsin, eftersom jag bestämt kommer att skriva allt intressant och ointressant för varje dag där nere.

Dag 1

Spänning och förväntan fyllde oss 9 när vi väntade på tåget i Sundsvall. Resan ner gick okej, lite förseningar orsakade sjuk stress i Stockholm, men annars så. I Arboga var bussen försenad så vi fick bittert vänta tills den kom (chauffören hade fått order att hämta oss nästa dag, så han fick lite panik när han fick veta att vi väntade på honom). Vi tog en pizza så länge. Den var inte god. Väl nere blev det kära re-unions och kramar i massor. Det blev en tidig kväll för att inleda lägret dagen efter med energi.

Dag 2

Frukost, morgonbön, morgonmöte. Sedan fick vi lyssna på en föreläsning av en grym kille (kommer inte ihåg vad han heter) om hur man med sitt kroppsspråk kan agera ut sin roll bättre. Han var helt enkelt grym!
Sedan träffade jag "skogsfolksgruppen" inför lajvet och planerade och checkade namnen lite.
Jag och Mari började försöka göra latexkinder till våra bäverroller, men det gick inte så bra, så vi gav upp den idén rätt fort.
På kvällen spelade jag skräckrollspel med Mari, Malin, Magnus, Emil och David. Det var helt enkelt sjukt läskigt! Jag satt med fötterna uppe i stolen och var skiträdd. Det blev bättre efterhand dock, men som sagt, jäkligt läskigt alltså!

Dag 3

THE DAY.
Frukost, morgonbön, morgonmöte. Sedan lajvgenomgång och Alex pratade om världen Narnia och geografin och så. Sedan lunch och träff med skogsfolket igen. Sedan var det bara dags att börja göra sig iordning. Ansiktssmink på, näsan målad, sy klart sista på dräkten, fixa håret och i med tänderna. Sedan var man en grym bäver. (Bilder kommer senare!)
Sedan var det middag innan det slutligen var dags för lajvet!
Vi började uppe vid sjön (häxans territorium). Vi i skogsfolket gömde oss på andra sidan sjön för att se vad som skulle hända. Inledningen på lajvet var att häxan återupplivades genom en ritual, sedan sköts det fyrverkerier och  en kanon och sedan var lajvet igång! Nyfiken bäver som jag var så smög jag närmare före alla andra för att se vad som hände på andra sidan. Dessvärre kom det folk på stigen, så när jag sa åt alla att gömma sig, så sprang de iväg i samlad trupp (även Mari!) och lämnade mig ensam bakom ett träd i mörkret. Jag smög väl omkring kanske en kvart själv bland buskar, träd och läskigt folk innan jag slutligen hittade Mari. Eller ja, hon hittade mig. Förstå hur grymt stolt jag är över mig själv! Jag tog mig igenom hela lajvet, krypandes i buskar, gräs, gömmandes bakom träd och stenar mitt i kolsvarta mörkret UTAN ATT BRYTA IHOP! Det här är helt otroliga framsteg för mig! Nu i efterhand förstår jag inte hur jag lyckades! Men jag får väl tacka Gud och lägga det i min mod-påse.
Hur som haver så smög jag och Mari omkring på lajvet och fick kakor och gömde oss för allt elakt folk.
Folk där är så underbara på att spela ut sina roller, det var många gånger svårt att hålla sig för skratt!
Efter lajvets slut så duschade jag och det slutade med en spelkväll i konferensrummet i källaren på herrgården. Brädspel alltså. Ticket to ride, Guillotine, Fluxx och andra roliga spel. Skitkul!

Dag 4

Samma morgonritualer som tidigare. Fri tid till lunch och sedan info om banketten. Spelade brädspel till halv 4 ungefär, då det var dags för dubbningar och upphöjningar i kapellet. (Nästa gång är det min tur att bli dubbad! Grymt!)
Sedan gick vi i samlad trupp till Camelot-huset och startade banketten! Jag var tjänare eftersom jag inte får sitta vid bordet förrän jag är dubbad, så jag sprang omkring med lappar till höger och vänster. Dessvärre var banketten för kort, så vi hann inte med att göra något roligt. Vi tjänare var indelade i tre matlag, jag hamnade i nr 1 och Mari i nr 3. Vi hade tänkt att skapa lite intriger, men tänkte vänta tills alla matlag hade ätit. Så när Mari kom tillbaka så skulle vi ändra på lite lappar, men när vi stod i hallen för att kolla vem vi skulle skriva lappar till så kom Len (självaste kung Arthur) förbi, sa "Bra jobbat!" och gick ut och avslutade därmed banketten. Den borde ha varit minst en timme längre! Lite synd sådär.
Efter banketten var det lite fritid, sedan var det mässa som började i Camelot-huset. Där tände vi ett gravljus var för någon vi saknar, och gick med dem ner till kapellet och spred dem över gräsmattan utanför. Väldigt känslomässigt och väldigt fint.
Efter mässan var det kvällsfika, sedan var det såklart dags för dans! Den årliga Camelot-dansen.
Dansade flera danser tills jag var dyngsur av svett och för slut för att orka mer. Det är så sinnesjukt roligt att dansa!
Efter dansen gick vi till herrgården där vi blev inbjudna att spela "Den modiga lilla brödrosten" med Samuel som spelledare. Rollspel nu alltså. Vi skulle spela tecknade köksredskap som skulle leta efter vår vän brödrosten. Skruvat, underbart äventyr med en inlevelsefull (utan dess like) spelledare. Till råga på allt var klockan ungefär 02 när vi började spela det, så humorn var på topp! Ja, det var det roligaste rollspel jag spelat någonsin. Helt underbart!
Efter det blev det motvilligt sängdags.

Dag 5

Sista dagen. Ångestladdad, motvillig, ledsam, ja, behöver jag säga mer?
Spelade efter städningen Spank the Monkey tills det var dags för kramringen. Den är höjdpunkten på lägret =)
Sedan bar det av hemåt. De flesta sov större delen av vägen.

Nu är vi hemma med våra katter (som är lyckligare än någonsin) och ska strax sova. Var bara tvungen att skriva av mig medan jag hade det i huvudet.

Dagens lycka: ja, kramringen var ju trevlig! =)

Kommentarer
Postat av: Mari

Ja, nu är det slut :'( Det känns så tråkigt!! Snyft!!
Allt roligt får man vänta på tills nästa läger....

Syjunta och spelkväll!! :D

2007-11-05 @ 22:13:25
URL: http://mililot.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0