Utbildning

Tänkte bara skriva vad det är jag kommer gå för utbildning till hösten, ifall folk är nyfikna. Annars får ni veta iallafall ;)

En utbildning för framtiden
Utbildningen är en 2-årig socialpedagogisk fritidsledarutbildning med inriktning på arbete inom Svenska kyrkan och Kommunal sektor. Utifrån folkhögskolans särskilda tradition och förutsättningar är fritidsledarutbildningen jämställd med högskoleutbildning.

Kursen omfattar 80 veckor och kurstiden är 40 veckor/år.

Utbildningen är en Yrkesutbildning som tillsammans med en genomgången Kyrkans Grundkurs efter ansökan kan ge behörighet till profilåret för Församlingspedagoger.

Yrket och utbildningen vilar på fyra pelare:
- Demokratisk grund
- Mänsklig mognad
- Social omvärldsorientering
- Pedagogisk kompetens

Kursform
Undervisningen sker ofta i arbetsgrupper. Där har du som studerande ett stort ansvar får planering och genomförande av studierna. Det gäller allt från kortare grupparbeten till större projektuppgifter. Det här förutsätter mycket egna initiativ och arbetsdisciplin. Självständiga uppgifter som t ex. individuellt skrivna reflektioner i samband med läst kurslitteratur sker kontinuerligt. De skriftliga arbeten som har inlämningskrav (reflektioner, specialarbeten, rapporter) hanteras även via ett internt nätverk relaterat till internet. Allt arbete grupp och individ, sker med lärares insyn och handledning.

Innehåll
Undervisningen är indelad i olika block och teman med inriktning på olika delområden: människan, samhället, barn, ung, kultur, solidaritet, natur, yrkesroll och yrkesområde. Huvudämnen inom varje delområde är: psykologi, pedagogik, sociologi, teologi, administration, samhällskunskap, idrottsmetodik, kommunikationskunskap samt skapande verksamhet.

Enskilt arbete
I årskurs två skriver var och en ett enskilt arbete som motsvarar 5 poäng dvs. 5 veckors arbete. Arbetet skall vara relaterat till yrkesrollen. Tanken bakom det enskilda arbetet är att genomföra ett självständigt arbete, att träna den egna förmågan att beskriva, analysera och utvärdera. Arbetet sker i relation till en handledare.

Friluftsveckor
Varje termin innehåller minst en friluftsvecka.

Höstterminen -sommarfjäll/friluftsvecka
Vårterminen - vinterfjäll, turism och utförsåkning/ kanothajk årskurs 1: turism och utförsåkning
årskurs 2: fjällteknik/lägermetodik

Under solidaritet/diakoniblocket, vart annat år, gör kursen en utlandsresa som bl. a innehåller jämförande studier.De studerande betalar själva lägerveckorna.

Yrket och utbildningen
Fritidsledaryrkets färdighet innefattar analytisk, kommunikativ, administrativ, pedagogisk och kreativ förmåga.

I detta krävs även att fritidsledaren bär ett starkt socialt ansvar och äger social kompetens att utöva det ansvaret.

Utbildningen ska ge kunskaper om samhällets fritidssektor och hur människor använder sin fritid samt kunskaper om sådan fritidsmetodik som krävs i ett föränderligt samhälle. Särskilt gäller det då barns- och ungdomars livsvillkor. Därför ingår ett fördjupat studium av barn- och ungdomskultur. Utbildningen ska klargöra yrkesrollen som ledare i en folkbildningssituation, bl. a genom att bearbeta attityder och värderingar rörande människan, samhället, pedagogik och ledarskap.

Praktik
Utbildningen innehåller 12 veckors praktik. Praktiken är viktig därför att den ger möjlighet att pröva fritidsledarens yrke och arbetsförhållanden. Under praktiktiden skriver varje praktikant en individuell reflekterande praktikrapport med anknytning till praktikplatsen.

Det var fritidsledarutbildningen. Sedan vidare till församlingspedagog är följande:

Församlingspedagogutbildningen

En utbildning för dig som vill arbeta med undervisning och lärande i Svenska kyrkan.

Utbildningens fokus är att rusta de studerande för församlingsarbete. Vi tror att församlingspedagogen i sitt arbete samverkar med andra församlingsanställda och ideella medarbetare och det är då viktigt att kunna leda samtal kring frågor om lärande och växt. Det är därför angeläget att ha ett fungerande språk för sina pedagogiska och didaktiska överväganden.

En församlingspedagog kan arbeta i församlingen med pedagogiska uppgifter bland både barn, konfirmander/ungdom och vuxna, med personal - och ledarutveckling, studie- och utbildningsfrågor, verksamhetsutveckling och informationsarbete.

Detta kräver en genomtänkt pedagogisk grundsyn och ett bearbetat förhållningssätt. Det sker genom lektioner, litteraturstudier, seminarier och en omfattande skrivprocess som syftar till att hålla ihop utbildningens olika delar. Skrivprocessen resulterar i ett pedagogiskt program som beskriver den studerandes förhållningssätt, teoretiska utgångspunkter och praktiska arbetssätt.
Utbildningen sker på folkhögskola vilket innebär att vi har dagar då hela skolan möts för speciella teman eller gemensamma aktiviteter.

Kurstiden omfattar 40 veckor.

Kursform:
Utbildningen sker på helfart under 40 veckor.
I utbildningen ingår flera resor och en retreat.
Varje dag firar vi någon form av andakt/gudstjänst på skolan som de studerande är delansvariga för.
Under läsåret möter vi studerande som går sista året i sin utbildning till diakon, kyrkomusiker eller präst för gemensamma utbildningsdelar. Två veckor under hösten är det "praktik i samverkan" som innebär att små grupper bestående av blivande diakoner, församlingspedagoger, kyrkomusiker och präster är ute i en församling och tillsammans upplever församlingsarbete och samtalar om det ni är med om.
Utbildningen är en folkhögskolekurs, vilket innebär att mycket tid läggs på gemensam bearbetning, samtidigt som varje studerande behöver tid för att läsa och skriva själv, vilket sammantaget betyder att vi möts gemensamt ungefär 3,5 till 4 dagar per vecka.


Församlingspedagogutbildningen


Innehåll:
Utbildningen är uppdelad i fem större block.
1. Människa, omvärld och världsbild
2. VFU (praktik i samverkan tillsammans med blivande diakoner, kyrkomusiker och präster)
3. Pedagogisk grundsyn
4. Församlingspedagogik
5. Yrkesroll och yrkesidentitet (Församlingspedagogens roll)

Kursens upplägg för samman främst teologi, pedagogik och psykologi med inriktning på församlingens pedagogiska behov. Den innehåller också möten med kyrkans andra yrkesprofiler i vissa teoridelar och i församlingspraktik.



Mycket att läsa, men det är vad jag kommer gå och bli :)
Nu vet ni det! Om ni orkade läsa ända hit, så önskar jag er en god natt :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0