Gårdagens middag: hasselbackslax

Jag glömde igår igen. Så idag gör jag två inlägg på rad istället så jag inte glömmer ;)
Igår åt vi hasselbackslax med potatis och sås!
 
Hasselbackslax 4 portioner
 
ca 600g laxfilé med skinn (gärna mittbiten)
80 g rumsvarmt smör
1 pressad vitlöksklyfta
skal av 1 citron
2 msk hackad persilja
salt och peppar
ströbröd
sparris
 
Kall sås:
2½ dl turkisk yoghurt
färsk dragon, hackad
saft av 1 citron
 
Blanda smör, vitlök, citronskal och persilja. Krydda laxen med salt och peppar. Skär snitt i laxköttet med ½-1 cm mellanrum. Tryck i vitlökssmöret i snitten och strö på ett lager ströbröd, lägg över i grillkorg.
Grilla under lock på indirekt värme (för över kolet till ena sidan och grilla över den "tomma" delen) i 15 minuter.
Laxen är klar då innertemperaturen är 52 grader. Använd termometer. Grilla gärna sparris tillsammans med fisken. Blanda ihop ingredienserna till såsen. Servera med kokt färskpotatis, sparris och kall yoghurtsås.
 
 
Jag tog frysta laxfiléer istället, men det blev ganska smaklöst, så en färsk laxsida är nog att föredra. Dessutom stekte jag det i ugnen, ca 15 minuter där också. Såsen gjorde jag med dill istället, det hade varit godare med lite rödlök i också ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0