Potatis- och spenatgratäng

Självklart så glömde jag att skriva igår...
 
Gjorde en potatis- och spenatgratäng och gjorde fläskytterfilé till det.

Skivade potatis och varvade det, spenat fräst med vitlök, och ädelost i en form, saltade och pepprade varje varv, och hällde över matgrädde över det.
Sedan gjorde jag en glaze av soja, honung, vitlök, salt och cayennepeppar (och lite lite olja för konsistensen). Jag förstekte fläskytterfilén, sedan penslade jag med glazen och körde in den i ugnen bredvid gratängen. Jag penslade en extra gång i slutet, men hade nog gärna gjort det ännu en gång. Körde den tills den var 68 grader och lät den ligga och vila en stund medan gratängen blev klar.
Hade velat ha lite mer salt och ädelost i gratängen, men det är en smaksak. Köttet blev jättegott och vi åt kokt broccoli till.
 
 
Idag fuskade vi till det med en pizza, och vi åt den så pass sent att vi inte gjorde någon middag. Däremot fredagslyxade vi till det med smält mörk choklad och doppade banan i det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0