Glutenfri kladdkaka deluxe

Matbloggstoppen
Min bästa vän är glutenintolerant, vilket har gjort att jag fått upp ögonen mer för just glutenfritt bakande. Det är utmanande att försöka omvandla recept till glutenfritt (för det är INTE bara att ta lika mycket glutenmjöl och köra lika länge i ugnen!). Idag gjorde jag en klassisk kladdkaka, men blandade i lite allt möjligt smått och gott för att den skulle få det där extra! Blev vääääldigt kladdig, men jag tycker bara att det är gott. Vill man ha den lite fastare skulle jag tippa på att en halv deciliter mjöl till plus kanske 5-10 minuter extra i ugnen skulle göra susen. Den här kakan är även laktosvänlig :)
 
Glutenfri kladdkaka

2 ägg
2,5 dl socker
1,5 dl finmix, glutenfri
4 msk kakao
100g mjölkfritt margarin
Valfritt extra, jag valde ca 100g Polly, ca 100g vita chokladknappar och en näve minimarshmallows
 
Gör så här: Sätt ugnen på 150 grader.
Rör ihop ägg och socker. Sikta i kakaopulver och mjölmix.
Tillsätt smält avsvalnat fett. Blanda ner eventuellt extra gott.
Häll smeten i en smord form, ca 24 cm i diameter. 
Grädda i ca 30 min.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0