Vanilla White Chocolate Chip Cookies

Det här kan vara bland de godaste kakor jag någonsin har gjort! Jag fick frysa in dem för att jag gick och smååt på dem hela tiden, de tar slut så fort då! ;) Jag har lagt till "vanilla" i namnet, då jag använde flytande vaniljarom istället för vaniljsocker till kakorna, det ger en intensiv och väldigt god vaniljsmak, så det kändes orättvist att utesluta det ur namnet! ;)
 
 
 
Sega vanilla white chocolate chip cookies
 
150 g smör
3 ½ dl socker
2 msk sirap
1 påse bourbon flytande vaniljarom (kan ersättas med 2 tsk vaniljsocker, men skillnaden i smaken blir stor!)
1 ägg
1 äggula
4½ dl vetemjöl (eftersom jag ersatte med flytande vaniljarom behövdes det lite mer, ca 1 dl extra, så ca 5½ dl)
Ca 2 tsk bakpulver
½ tsk salt
150-200 g hackad vit choklad/chokladknappar
 
Gör så här: 
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret.
Blanda i socker, sirap och vaniljarom.
Tillsätt även ägget och äggulan och rör/vispa ihop smeten. Det behöver inte vara länge.
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en separat skål och häll sedan ner blandningen i smörblandningen.
Knåda ihop tills det är en bra deg, inte för hård.
Blanda ner den vita chokladen.
Rulla bollar av smeten och lägg bollarna på en plåt med bakplåtspapper.
Tryck till med handen så de blir ganska platta. Se till att det är avstånd mellan kakorna på plåten då de flyter ut en del.
Grädda i nedre delen av ugnen cirka 9-12 minuter. Det viktiga är att de inte blir övergräddade utan ta hellre ut dem för tidigt. De ska knappt ha fått någon färg, bara i kanterna.
Principen är, stora kakor -längre gräddningstid, små kakor -kortare gräddningstid. Man får hålla koll på dem i ugnen helt enkelt.
Låt de svalna på galler eller på bakplåtspappret på bänken.
 
Kakorna blir lite knapriga i kanterna men sega och mjuka i mitten, de påminner mycket om Subways kakor!
Supergoda!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0