Godmorgon!

Nu ska jag lite kortfattat berätta om helgen som var.

Det var en helg i Taizé-anda. Det vill säga enkelt, avskalat, lugnt och stilla.
Tizé är ett kloster i Frankrike som varje år har tusen och åter tusentals besökare från hela världen som kommer och lever där som bröderna i klostret gör.
En broder var denna helg i Sundsvall och hälsade på, broder Matthew (som för övrigt är skrämmande lik Robbie Williams. På varje föredrag han hade väntade jag bara på att han skulle börja sjunga....)
Försökte hitta en bra bild på honom, hittade ingen bra.
Hur som helst så hade jag väldigt trevligt. Vi hade sångövningar, låtara i Taizé är enkla och korta och sjungs om och om igen, gärna med stämmor.
Vi hade bibelsamtal, där broder Matthew tolkade en text ur bibeln som vi sedan diskuterade.
Vi hade såklart andakter och böner, där som sagt allt var enkelt och lugnt. Vi sjöng sånger, hade tysta stunder, satt på golvet eller bänkar, bad och så vidare.
Vi hade även på lördagen pass där vi fick gå på olika ställen. Jag valde till första passet en kyrkvandring med Bruce, och till andra passet sångträning, där man fick veta mer om Taizé-sjungandet.

Allt som allt var det en otroligt givande helg som aldrig kändes stressig utan allt var bara mysigt och stillsamt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0