Chokladbröd

Kom hem från en helt fantastisk vecka på Camelot igår. Jag har hunnit med så sjukt mycket på fem dagar!
Jag hann bara vara hemma en timme ungefär innan jag började baka, abstinensen efter fem dagar var enorm!
Först och främst bakade jag chokladbröd, små kakor som till hälften är doppade i mörk choklad, mums!


Chokladbröd
Ca 20-25 st

100g smör
1 dl råsocker flor (eller vanligt florsocker, råsocker flor ger en mer karamellig smak)
2,5 dl vetemjöl
1 msk kakao
50g mörk choklad
0,5 tsk smör

1. Rör ihop smör och florsocker.
2. Sikta ner mjöl och kakao. Arbeta ihop till en deg. 
3. Rulla degen till två fingertjocka längder. Låt dem vila ca 30 min i kylen.
4. Skär degen i 4 cm långa bitar. Lägg dem på bakplåtspapper. Grädda i ugn, 200 grader, ca 10 min. 
5. Låt kakorna svalna. 
6. Hacka chokladen och smält den i mikron eller över vattenbad. Blanda ner en klick smör i chokladen. Doppa ena änden av kakorna i choklad. 
7. Låt stelna lite innan du äter. 

Kommentarer
Postat av: Camilla

Kanske strössla över lite hackad mandel på den doppade chokladen... :-D

2013-11-04 @ 22:50:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0