Recept

Eftersom SÅ många efterfrågar recept på kycklingen (känn ironin), så lägger jag ut det.
Jag tror att det är jättegott. Det visar sig efter imorgon.

Kyckling i dragonsås

4 portioner

4 kycklingfiléer à ca 175 g
25 g osaltat smör
1 msk solrosolja
salt och peppar

Dragonsås:

2 msk vinäger med dragonsmak
6 msk torrt vitt vin, tex muscadet
2½ dl hönsbuljong
4 kvistar färsk dragon, samt 2 msk hackad färsk dragon
3 dl crème fraiche eller vispgrädde


Sätt ugnen på 190 grader.
Krydda kycklingbrösten på båda sidor med salt och peppar. Smält smöret i oljan på medel till hög värme i en stekpanna och stek kycklingfiléerna guldbruna, 3-5 min.
Lägg kycklingen i en långpanna och ungsstek dem i 15-20 minuter eller tills de är möra.
Lägg dem på ett fat, täck över dem med folie och ställ åt sidan.

Dragonsås: Vippa långpannan och skeda upp överflödigt fett från stekskyns yta. Ställ panna på medel till hög värme och tillsätt vinägern. Skrapa loss bottensatsen. Häll på vinet och låt det koka upp medan du fortsätter att röra och skrapa och koka tills vätskan reducerats till hälften.
Blanda i buljongen och hela dragonkvistar och fortsätt att koka tills vätskan reducerats till ungefär hälften. Rör då i crème fraiche och fortsätt att koka så att såsen reduceras till hälften (jäklar vad det ska reduceras!).
Kasta dragonkvistarna och smaka av. Blanda hackad dragon i såsen.

Skiva kycklingbrösten på tallrikar, skeda över sås och servera med passande tillbehör.


Det kanske låter lite konstigt på vissa ställen, men jag har förkortat det lite, det är ju trots allt en kokbok för idioter..
(...hög värme i en stekpanna som rymmer kycklingbrösten i ett lager... no shit! jag som tänkte stapla allt på hög...)
Jag tänker snåla och inte köpa en massa nytt för just denna rätt.
Kör vanlig matolja eller olivolja, kanske om jag är avancerad häller jag vinägern i en kopp och strör över lite torkad dragon och låter det dra in lite.

Jag tror iallafall, med lite modifieringar, att det här kommer bli en mycket delikat nyårsmåltid!
Får väl se om det blir en toast skagen till förrätt och en trevlig efterrätt också. Det får tiden utvisa ;)

Kommentarer
Postat av: mike the man

om ni ska dansa ikväll är det bra att kunna "movsen"

skickar en grymt bra länk:

http://www.youtube.com/watch?v=ZJj6d5QSYaE

2008-12-31 @ 09:45:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0