Jag är kristen.

Jag är troende. Inte religiös, men troende. Jag tror på Gud. Jag tror på Jesus. Jag tror på en del som står i Bibeln. Jag tror inte på himlen. Det sista gör mig enligt många inte kristen.

Jag tror på reinkarnation, att återfödas som någon/något annat. Enligt andra kristna så tillhör inte jag den kristna tron, eftersom jag inte tror på att man kommer till himlen när man dör. Men Gud dömer ingen, så varför ska andra då göra det? Väljer jag att tro på reinkarnation, så låt mig då göra det.

Måste man tro på hela paketet, att Gud skapade allt, att Jesus gick på vatten och gjorde under och att man trippar omkring på vita moln resten av all tid? Njae, jag tycker att man kan få ta in så mycket man vill som kristen, och att andra låter en få göra det.

Jag tror på Gud, jag tror på en blandning av evolutionsteorin och att han skapade världen. Jag tror att han finns med oss alla, i gott och ont.
Jag tror på Jesus, att han var Guds son, att han var en framstående man som botade många och gjorde gott. Jag tror inte på att han gick på vatten, jag tror inte att han kunde återuppväcka döda. Men jag tror på att han fanns.
Jag tror inte på himlen. Jag föredrar att återfödas och se världen från ett annat perspektiv nästa gång.
Jag går i kyrkan ibland, inte regelbundet.
Jag har inte läst Bibeln.
Jag är med i Svenska Kyrkans Unga och är aktiv där genom KU och Distriktsstyrelsen i Härnösands stift.
Jag är inte konfirmerad. Än. Håller dock på att bli.
Jag är döpt.
Jag kommer gifta mig, döpa mina barn och begrava mig i Svenska Kyrkan.

Det här är vad jag står för. Låt mig nu få tro detta. Det är min tro. Jag tänker inte kalla mig själv mixare, jag tänker inte konvertera. Det är i denna tro jag trivs. Jag är kristen.

Jag vill bara förklara för de som läser hur jag känner och vart jag står. Jag tänker inte pracka på andra någon tro över huvudtaget, alla tror på exakt hur mycket eller lite de vill. Men då ska andra inte göra så mot mig heller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0