Kalasrecept - småkakor

 
Här är småkakorna jag bakade. Jag gjorde allt i miniformat så man orkade smaka en av varje. Vi börjar uppifrån från vänster. Kolakrisp kallar jag det i brist på annat namn. Receptet kallade det puffkola, men det kändes inte helt bra. 
 
Kolakrisp


100g smör
1 dl socker
½ dl ljus sirap
1 msk kakao
3 msk vetemjöl
3 dl Rice Crispies
 
Blanda allt utom riset i en kastrull. Låt koka upp under omrörning, koka sedan på svag värme ca 5 min, rör hela tiden. Blanda snabbt i det puffade riset, och klicka upp i formar (jag använde knäckformar, det var pilligt!) eller häll ut på bakplåtspapper och skär sedan i bitar.
 
 
Därefter kommer helt vanliga chokladbollar, det lägger jag inte ens ut receptet på. Det hittar du i vilken kokbok som helst!
Nere längst in till vänster har vi banoffee pie-kakor i miniatyr. Jag köpte minidigestive på Ica, tog en burk färdigkokad burk med karamelliserad mjölk (finns i affären, annars tar du en okokad och kokar den i fyra timmar ungefär), och spritsade ut på digestiven. Sedan lade jag en halv bananskiva ovanpå, spritsade en klick grädde och strödde över lite krossad Daim. Sjukt enkelt, sjukt gott!
 
Efter det kommer lemon melts, så goda så jag smäller av. De smakar nästan likadant som de lemon melts man köper i Skottland och tar med sig flera kartonger hem av. 
Jag gjorde nästan allt glutenfritt, och det är lite svårt att säga en exakt mängd på mjölet här. Jag tog tills degen kändes lagom fast och fin och inte var kladdig längre.
 
Lemon melts
 
1 dl strösocker
2 krm salt
200 g kylskåpskallt smör
2 äggulor
Glutenfri mjölmix
(det står 5 dl vetemjöl i grundreceptet, så det är nog ungefär lika mycket mjölmix)
Finrivet skal från 1 citron
Vit choklad
 
1. Mät upp alla ingredienser utom den vita chokladen till mördegen i en matberedare och kör snabbt ihop till en deg (det går även bra att göra för hand såklart).

2. Låt degen vila kallt i minst 30 minuter.

3. Kavla ut degen ca 2 mm tjock på mjölat bakbord. Ta ut rundlar eller något annat med pepparkaksmått och lägg kakorna glest på bakpappersklädda plåtar.

4. Grädda kakorna i mittern av ugnen i 200 grader 6-7 minuter. 

5. När de har svalnat helt, doppa halva kakan i vit choklad och låt stelna igen.
 
 
Till höger om det är det kanelstjärnor, vilket är samma grundrecept, men annorlunda topping.
 
Kanelstjärnor

1 dl strösocker
2 krm salt
200 g kylskåpskallt smör
2 äggulor
Glutenfri mjölmix
strösocker och kanel till dekor
 
Gör så här:

1. Mät upp alla ingredienser till mördegen i en matberedare och kör snabbt ihop till en deg (det går även bra att göra för hand såklart).

2. Låt degen vila kallt i minst 30 minuter.

3. Kavla ut degen ca 2 mm tjock på mjölat bakbord. Ta ut stjärnor eller något annat med pepparkaksmått och lägg kakorna glest på bakpappersklädda plåtar.

4. Grädda kakorna i mittern av ugnen i 200 grader 6-7 minuter. 

Blanda under tiden strösocker med kanel, och strö kanelsockret över kakorna, så fort de kommit ut ur 
ugnen. Låt svalna.
 
 
Sist men inte minst har jag mina vanilla white chocolate chip cookies, galet goda! Dessa i miniatyr och glutenfria, blir lite hårdare och krispigare, men goda ändå!
 
vanilla white chocolate chip cookies
 
150 g smör
3 ½ dl socker
2 msk sirap
1 påse bourbon flytande vaniljarom (kan ersättas med 2 tsk vaniljsocker, men skillnaden i smaken blir stor!)
1 ägg
1 äggula
Glutenfri mjölmix (ingen aning om hur mycket, tills degen är lagom okladdig och rullbar)
Ca 2 tsk bakpulver
½ tsk salt
150-200 g hackad vit choklad/chokladknappar
 
Gör så här: 
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret.
Blanda i socker, sirap och vaniljarom.
Tillsätt även ägget och äggulan och rör/vispa ihop smeten. Det behöver inte vara länge.
Blanda mjölmix, bakpulver och salt i en separat skål och häll sedan ner blandningen i smörblandningen.
Knåda ihop tills det är en bra deg, inte för hård.
Blanda ner den vita chokladen.
Rulla bollar av smeten och lägg bollarna på en plåt med bakplåtspapper.
Tryck till med handen så de blir ganska platta. Se till att det är avstånd mellan kakorna på plåten då de flyter ut en del.
Grädda i nedre delen av ugnen cirka 9-12 minuter. Det viktiga är att de inte blir övergräddade utan ta hellre ut dem för tidigt. De ska knappt ha fått någon färg, bara i kanterna.
Principen är, stora kakor -längre gräddningstid, små kakor -kortare gräddningstid. Man får hålla koll på dem i ugnen helt enkelt.
Låt dem svalna på galler eller på bakplåtspappret på bänken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0