Misslyckade Rocky Road Fudge Bars...

Igår gjorde jag de där Fudge Bars:en jag skrev om för ett par inlägg sedan. Dessvärre tycker jag att själva fudgen smakar olja, typ frityrolja. Ingen trevlig smak alls. Thomas gillade dem, så jag vet inte om det är mina smaklökar det är fel på. Såhär lyder iallafall receptet (översatt från engelska, så några ord kanske blir konstiga, allt står i gram, ni får googla hur mycket det blir i deciliter om ni inte har någon våg):

Rocky road fudge bars
24 små eller 12 stora

Mördegskaka:
120g strösocker
500g osaltat smör, rumstempererat
500g vetemjöl
En nypa salt
Fudge:
150g osaltat smör
100g ljus sirap
150g vispgrädde
150g hackad mörk choklad 
500g strösocker
1 tsk vaniljextrakt (jag använde vaniljpulver)

80g rostade hela mandlar
12 marshmallows, delade i små bitar 

1. Sätt ugnen på 170 grader. Blanda smör och socker poröst. Blanda försiktigt i mjöl och salt. Tryck ut degen i en ugnsfast form eller en springform med bakplåtspapper i och jämna till den. Ställ i kylen i 5 min. 
2. Baka i ugnen i 18-25 minuter till kakan är gyllenbrun och degen släpper från kanterna. Ta ut och låt svalna. 
3. Medan mördegsbottnen svalnat, gör fudgen. Blanda smör, sirap, grädde, choklad och socker i en stor kastrull. Använd en sockertermometer och koka blandningen på medelvärme tills den är 100 grader. Rör med jämna mellanrum. 
4. När blandningen ser slät ut, pensla insidan på kastrullen med kallt vatten så att allt eventuellt socker försvinner. Fortsätt koka på medelvärme till 120 grader, ta därefter bort kastrullen och häll blandningen i en stor skål i rostfritt stål (blandningen är väldigt varm och risken är stor att plastskålar smälter!). Rör i vaniljextraktet och fortsätt röra tills fudgen svalnar och förlorar sin glans. Det kan ta några minuter. Medan den fortfarande är varm och flytande, häll fudgen på mördegskakan och låt stelna i 4 minuter. Innan den stelnar helt, strö över mandlar och marshmallows över kakan och tryck försiktigt ner. Låt svalna helt. När den är kall, skär i bitar. 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0