Snurrkakor

Jo just ja, gjorde även snurrkakor med saffranssmak till kaffet igår! Lite trixigt och det tar en stund, men de blev goda!
 
Ingredienser:

4 dl vetemjöl
1/2 dl majsstärkelse/maizena
1 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
1 1/2 dl florsocker
4 msk socker
300 g osaltatsmör (rumstempurerat)
1 tsk vaniljsocker

Smakessens, jag använde saffransarom
Någon droppe karamellfärg
vetemjöl

Gör så här:

Sikta samman mjölet och majsstärkelsen 3 grr.
Häll ner bakpulver, salt, florsocker, socker och vaniljsocker i 
en blandare och klicka i smöret.
Blanda samman till en klump.
Dela degen i 2 lika stora bitar.
Tillsätt smakessensen, karamellfärg,och det extra mjölet och blanda tills degen är helt färgad.
Jag tyckte att degen blev väldigt kladdig, så jag tillsatte lite extra mjöl tills jag tyckte att den kändes smidig, både i den vanliga och den färgade.

Kavla ut varje del av degen mellan bakplåtspapper.
Lägg över bakplåtspappren med den utkavlade degen på en plåt och låt degen vila i kylen 2 timmar.
Lyft upp den ena degen på den andra och kavla 2 grr lite lätt så dom fastnar i varandra

Jämna till kanterna av den nu ihop satta degen med en kniv.

Rulla ihop degen (börja med långsidan) som en rulltårta.

Låt rullen vila en stund i kylen innan du skivar upp den i bitar.

Värm ugnen till 225 grader.

Grädda kakorna på klädd plåt i 8-10 minuter eller till kanten på kakan börjar bli gyllenbrun.
(Jag råkade kanske glömma mina i ugnen, så de blev lite välgräddade... ;P)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0